Mutsuzluk Ahlaksızlıktır

Kitap tanıtımı (ve kitaptan alıntılar)
Ahmet İnam
Mutsuzluk Ahlaksızlıktır
İmge Kitabevi
Söyleşi: Yıldız Işık


Önsözden
Filozofların kim oldukları, nasıl yaşadıkları , nasıl öldükleriyle felsefeye ilgi duydum. Sokrates'in "Nasıl yaşadığın , nasıl öldüğündür," diyerek yaşadığı gibi ölüme gidişindeki bilgeliği , Sinoplu Diyojen'in "Gölge etme başka ihsan istemem" demedeki cesaretini, Platon'un hocası Sokrates'e duyduğu özenli saygıyı, Aristoteles'in "Dostlarım, dost yoktur," deyişindeki acılığı , Spinoza'nın Yahudi cemaatinden afaroz edilmesini, Kant'ın hayatı boyunca şarkıdan, şaraptan ve kadından uzak yaşamasını, Montaigne'in her gün defalarca "seni aptal herif" diye kendine söylenmesini, Schopenhauer'ın en yakın dostlarının köpekler olmasını , Wittgenstein'ın çok zengin olmasına karşın bütün mal varlığına arkasını dönüp kasaba öğretmenliği yapmasını, Hannah Arendt'in Heidegger'ın yanında adı bile yokmuş gibi davranmasını, Simone de Beauvoir'ın hayal kırıklığını ifade edemeyecek kadar Sartre'a bağlı olmasını , Derrida'nın insanın ilk önce elleri yaşlanıyor derkenki ellerine bakışındaki hüznünü sevdim. Filozofların yüce yerleri işgal edip bize oralardan nutuk atan insanlar değil; hayatın içinde kanlı canlı, duyan, düşünen , acı çeken insanlar olduğunu gördüm. Onların bireyselliğini kendi renginden alan yaşam öykülerini okuduktan sonra doğrudan veya dolaylı metinleri okuyabildim. Yoksa anlaşılması güç, insanı aptal konumuna sokan, sıkıcı felsefe kitaplarıyla değil. Elbette felsefede yetkinleşmek ya da filozofları daha iyi anlamak gibi bir derdim yok ama kendimi daha iyi anlamak gibi bir derdim var.  Ahmet İnam'ın güzel söyleyişiyle "gelecek gidilecek olandır". Ben de geleceğe doğru gidiyorum. Bugün buradayım. 
Filozofları beni benden daha iyi tanıdıkları, benim kim olduğumu bilmeksizin bana seslendikleri, hayatımı nasıl yaşamalıyım sorusunu bana sıklıkla sordurdukları en önemlisi de yaşamımı çekilebilir hale getirdikleri ve kendime katlanmamı sağladıkları için sevdim. Ne zaman yaşama ağrısı boynuma asılsa bana yardım eden bir filozofum hep oldu. Sokrates'in "irdelenmemiş bir hayat yaşamaya değmez" sözüyle kendimi sorgulamayı, Platon'dan korktuğum şeylerin bilgisine erişerek cesur olmayı, insanlardan nefret ettiğim anlarda Aristotales'ten içindeki insana acımayı , Epikurus'tan para, mal mülk değil dost biriktirmeyi, Cicero'dan kendimin ve sevdiklerimin hatalarının dalkavukluğunu yapmamayı, karamsarlığa düştüğümde Schopenhauer'dan karanlığın ucunu görmeyi, Kierkegeard'dan bir insanın hayatına girmek başyapıtsa çıkmanın şaheser olduğunu, Heidegger'den Yıldız'ın nasıl yıldızlayacağını öğrenmeye çalıştım. Ne zaman yük taşımaktan yorulsam, bıktım bu görev ve sorumluluklardan desem bir omuzumda Kant'ın diğer omuzumda Sartre'ın elini hissettim. Bütün bu filozoflara ve felsefeye böyle bakmayı, baktığım yeri görmeyi ise Ahmet İnam Hocam'dan öğrendim.

Nasıl Sokrates için felsefeyi yeryüzüne indirdiği ya da Pavarotti için operayı stadyuma soktuğu söyleniyorsa Ahmet İnam 'da felsefeyi herkes için ulaşılabilir hale getirmiştir. Montaigne'inin hep öykündüğü gibi sokaktaki insanın diliyle felsefe konuşarak yedi yaşındaki çocuktan yetmiş yaşındaki insana, eğitimliden eğitimsize kadar herkese felsefe demeden felsefeyi anlatabilen biridir. Otuz iki yıldır ODTÜ'de binlerce öğrenci yetistirdiği gibi dışarıda da bir o kadar öğrenci yetiştirmiştir. Pek çokları gibi düz akademisyen felsefeci olmadığı ve filozofların bayiliğini yapmadığı için kimileri onun için felsefenin palyaçosu ya da ekşi sözlükte felsefenin Müslüm Gürses'i dese de benim gibi dışarlıklı alaylı olarak felsefe ile ilgilenen insanlara felsefeyle tanışma, hayatında felsefeye yer açma şansını veren insandır. Ahmet İnam tek başına bir okuldur. Kendimin de bu okulun çok şanslı bir öğrencisi olduğumu düşünüyorum.
Yıldız Işık

Yorumlar

  1. Merhabalar. Bu kitabı aylardır arıyorum ama baskısı maalesef tükendiği için sahaflarda bile yok. Sizin elinizde varsa paylaşmak isterseniz :) çok sevinirim. Bana e-posta atarsanız çok sevinirim. Mutlu günler. mehmetselcukocal@hotmail.com

    YanıtlaSil

Yorum Gönder